Społeczności, grupy, zespoły… One nie mogę istnieć bez kultury. Organizuje ona nasze życie społeczne. Jest też jak okulary, przez które spoglądamy na świat.
Po co taki temat?
Po to, żeby:
- zachować uwagę i otwartość na komunikację, jej wymagania wyzwania, ograniczenia, różnorodność i style
- wiedzieć, czy możemy i umiemy określać kulturę kraju bez oceniania
- rozumieć kulturę i kulturowość różnych krajów
- dowiedzieć się o innych nacjach
- rozwijać umiejętność rozumienia stereotypów
- stereotypów nie budować i nie powielać
- wymienić się refleksjami, wątpliwościami, doświadczeniami
- poczuć się raźniej we współpracy z różnymi nacjami
Z tego wszystkiego budujemy większą otwartość, śmiałość, chęć dalszego poznawania innych kultur. A kultury te dużo nas uczą.
Co można zyskać?
Wiedza
- Rozumie proces komunikacji i jej różnorodność, także w odniesieniu do międzykulturowości.
- Rozróżnia kluczowe wymiary kultury i podaje przykłady w odniesieniu do nacji reprezentowanych w swoim miejscu pracy.
- Rozumie źródła i powstawanie kluczowych stereotypów w stosunku do odmienności kulturowych.
- Wskazuje postawy sprzyjające akceptacji odmienności kultur.
- Wskazuje kluczowe różnice między kulturami reprezentowanymi w swoim otoczeniu.
Umiejętności
- Analizuje zjawiska związane z komunikacją.
- Wyszukuje informacje niezbędne do rozumienia specyfiki kultury w danym kraju.
- Rejestruje swoje reakcje na inne kultury.
- Reaguje na przejawy stereotypów w odniesieniu do odmiennych kultur.
- Adaptuje się do współpracy międzykulturowej.
- Podejmuje próby rozwiązania problemów w komunikacji i współpracy międzykulturowej.
Kompetencje społeczne
- Jest świadom istnienia wymiarów kultury i odmienności kulturowej.
- Wykazuje inicjatywę w zakresie pogłębiania wiedzy z komunikacji i współpracy międzykulturowej.
- Wykazuje gotowość do podjęcia odpowiedzialnego dialogu z osobami z innych krajów.
- Dba o rozwój sprzyjający skutecznej komunikacji i współpracy międzykulturowej.
- Zasięga opinii w przypadku problemów poznawczych i praktycznych w odniesieniu do komunikacji międzykulturowej.
PROGRAM SZKOLENIA
- Powitanie
- Na rozgrzewkę – burza mózgów: Czym jest komunikacja i co jest w niej istotne?
- Rola kultury i zjawisk kulturowych w procesie komunikowania się
- Zaczynamy od siebie – nasze preferencje komunikacyjne, styl komunikacji. Kwestionariusz, dyskusja
- Komunikacja werbalna i niewerbalna: prawda i mity
- Czy słuchanie jest wyzwaniem? Co zrobić, by lepiej słuchać? – dyskusja
- Świadomość zróżnicowania i odmienności kultur. Identyfikacja różnic kulturowych – zagajenie
- Jak rozumiemy pojęcia: 1. kultura? 2. tożsamość kulturowa? Czy istnieją osoby wielokulturowe?
- Powstawanie barier, stereotypów, uprzedzeń
- Jak postrzegam swoją kulturę i tożsamość kulturową? Czy i jak silny jest wpływ naszej kultury na nasze postrzeganie innych nacji? Jak postrzegam inne kultury? – na bazie naszych doświadczeń w komunikacji i współpracy z innymi nacjami (skojarzenia, cechy charakterystyczne, bariery, znaki zapytania, wyzwania) – wymiana doświadczeń
- Modele wymiarów kultury – czy ułatwiają komunikację międzykulturową? – mini wykład
- Jak reagujemy w zderzeniu z inną kulturą? Rozumienie cudzoziemca w Polsce. Proces adaptacji i wyzwania akulturacji
- Rozumienie kultury, wartości i norm w innych nacjach – Bliski Wschód , Azja, Ameryka i Kanada, Norwegia, Szwecja, Niemcy. Kraje nadbałtyckie. Wielojęzycznie i wielokulturowo, czyli….
- Jak rozmawiać w sytuacjach trudnych, konfliktowych – o czym pamiętać, czego unikać – nasze doświadczenia
- Podsumowanie. Podziękowanie i zamknięcie szkolenia
Powyższy temat możemy zrealizować jako szkolenie wewnętrzne.
Zapraszamy do kontaktu.