1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie

  • Co to jest kontrola zarządcza? – podstawowe definicje i pojęcia, podstawy prawne
  • Cele kontroli zarządczej, podział zadań i kompetencji w ramach jednostki oraz jednostkach podległych, nadzorowanych
  • Przypomnienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów – obowiązki wynikające z ich treści dla jednostki administracji publicznej – prezentacja systemu i elementów kontroli zarządczej

2. Zarządzanie ryzykiem

  • Podstawowe definicje, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka, apetyty na ryzyko, ryzyko inherentne
  • Cele i zasady zarządzania ryzykiem
  • Jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z zarządzaniem ryzykiem
  • Przedstawienie przykładów skutecznych, bez kosztowych wdrożeń zarządzania ryzykiem w administracji publicznej – administracja rządowa i samorządowa
  • Omówienie przykładowej procedury zarządzania ryzykiem w jednostce sektora finansów publicznych – prezentacja możliwych metod dokumentowania analizy ryzyka
  • Zajęcia warsztatowe – określenie misji jednostki oraz podstawowych celów na poziomie komórek organizacyjnych – monitorowanie sposobu osiągania celów i realizacji zadań
  • Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem?
  • Etapy procesu zarządzania ryzykiem
    • identyfikacja i zdefiniowanie celów działalności
    • identyfikacja i zdefiniowanie zadań służących realizacji celów
    • określenie mierników dotyczących ww. celów
    • identyfikacja zdarzeń mających wpływ na realizację założonych zadań
    • analiza ryzyka zdefiniowanych zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw
    • określenie odpowiedniej reakcji na zidentyfikowane zagrożenia
    • podejmowanie działań zaradczych
    • informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem
    • monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem
  • Warsztaty – przygotowanie i omówienie podsumowania procesu analizy ryzyka
    Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać (przykłady z jednostek administracji rządowej i samorządowej)

3. Rola audytu wewnętrznego w systemie kontroli zarządczej

4. Samoocena kontroli zarządczej

  • Jak krok po kroku przeprowadzić samoocenę
  • Cel przeprowadzenia samooceny
  • Uwagi praktyczne dotyczące przeprowadzenia samooceny
  • Prezentacja podsumowania procesu samooceny oraz możliwych wniosków z nich wynikających

5. Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej

  • Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej: rola kierownika jednostki, udział kadry zarządzającej i pracowników – przedstawienie źródeł informacji na podstawie których składane jest oświadczenie
  • Plan działalności o raz sprawozdanie z działalności jako element zapewnienia do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
  • Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – przykłady

szkolenia wewnętrzne dla urzędów pracy Powyższy temat możemy zrealizować jako szkolenie wewnętrzne.

Zapraszamy do kontaktu.


 Oferujemy go również w formie wyjazdowej.


Komentarze są wyłączone.